Kapittel 4 – Blir det lønnsomt?
Det første spørsmålet de fleste stiller seg når man vurderer å bygge opp en franchisekjede, er om det vil bli lønnsomt. Felles for all franchisedrift er at lønnsomheten bør settes i relasjon til franchisegiverens opprinnelige kapitalinnsats, ettersom det er franchisetagerne som i hovedsak står for kapitalinnsatsen i ekspansjonen. Om det franchisegivende foretakets eiere noen gang kan tenke seg å spre eierskapet i foretaket gjennom nyemisjoner, skulle den opprinnelige eierens investering sett i forhold til dennes avkastning kunne bli helt uovertruffen. Man skulle derfor kunne si at franchise tilbyr to kapitalmarkeder isteden for ett. Dette kan illustreres i figuren nedenfor om dobbelt kapitalmarked.

Det som er unikt for franchiseforetak, er altså at franchisetagerne står for en stor del av den kapital som kreves for ekspansjonen. Selvsagt kan franchiseforetak også tiltrekke investorer på kapitalmarkedet. I en svært vellykket franchise kan en stor del av den nødvendige kapital finansieres av både franchisetager og investor og dermed gi en unik, god rentabilitet for den opprinnelige gründeren og franchisegiveren. En forutsetning for noen som helst lønnsomhet er dog at franchisetagerne kan drive en lønnsom virksomhet.
- Hjem
- Tjenester
- Spesialister
- Sven Hars
- Jonas Ideström
- Endre Storløkken
- Frode Finsrud
- Øyvind Pedersen
- Max Käll
- Jørn Andersen
- Lars Lyngstad
- Anders Fernlund
- Göran Nettelbladt
- Anders Hall
- Helena Lustig
- Niklas Öberg
- Eva Losman Ragnå
- Johan Brandrup-Wognsen
- Håkan Åkerlund
- Andreas Wallenberg
- Carolina Lomm
- Kent Forss
- Niklas Pettersson
- Susanne Lindgren
- Paul Neale
- Hva er franchise?
- Franchisebok
- Franchiseguiden
- Forfatternes forord
- Kapittel 1 – Hva er franchise?
- Kapittel 2 – Franchise er større enn man skulle tro
- Kapittel 3 – Er forretningskonseptet egnet for franchise?
- Kapittel 4 – Blir det lønnsomt?
- Kapittel 5 – Hvordan man begynner – franchiseprosjektet
- Kapittel 6 – Franchiseprospektet
- Kapittel 7 – Varemerket
- Kapittel 8 – Arbeidsfordeling mellom franchisegiver og franchisetager
- Kapittel 9 – Markedsinndeling
- Kapittel 10 – Franchiseavgiften
- Kapittel 11 – Avgift til felles markedsføring og aktiviteter
- Kapittel 12 – Betalingsrutiner – et viktig håndverk
- Kapittel 13 – Finansiering av franchisetagere
- Kapittel 14 – Drift av franchisekjede
- Kapittel 15 – Rettslige reguleringer av franchise
- Kapittel 16 – Franchisegivers opplysningsplikt – franchiseloven
- Kapittel 17 – Rettigheter og plikter
- Kapittel 18 – Franchiseavtalen
- Innledning
- Rettigheter
- Plikter for franchisegiveren
- Plikter for franchisetageren
- Fellesforpliktelser
- Forholdet til tredjepart
- Felles identitet
- Konfidensiell håndbok og informasjon
- Utvikling
- Markedsføring
- Økonomi og administrasjon
- Avgifter
- Overføring av rettigheter
- Avtalens førtidige opphør
- Regler etter at avtalen har opphørt
- Tolkningsdata
- Avtaletid
- Tvisteløsning
- Avslutning
- Vedlegg
- Kapitel 19 – Håndboken
- Kapittel 20 – Eksempler fra virkeligheten
- Kapittel 21 – Rekruttering og etablering
- Kapittel 22 – Tillitskapital og evnen til å kontrollere
- Epilog
- Bilag
- Vedlegg 1 – FRANCHISE – Valg av organiseringsform
- Vedlegg 2 – Suksess i retail – våre erfaringer
- Franchiseguiden
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Nettstedskart
- Bekreftelse: Bestill boken
- Bekreftelse: Kontakt oss
- Bekreftelse: Kontakt spesialist
- Bekreftelse: Last ned filer
- Bekreftelse: Registrering til arrangement
- Om cookies