Franchising – en definition
Hvis man er i England eller USA, brukes ofte uttrykket franchising for mange typer virksomheter, også slike som vi i Sverige ikke forbinder med franchising. Det skyldes at vi i Sverige bruker uttrykket franchising i en noe smalere betydning enn i en del andre land.
Samarbeidsformen franchising kan likevel variere i sitt innhold og som samarbeidsmodell. Generelt kan man inndele franchiseformene i tre hovedtyper:
- Business Format Franchising
- Product Distribution Franchising
- Trade Name Franchising
Likevel er det slik at mange ganger har de foretak som gjør bruk av franchising, en tendens til å la seg deles inn eksklusivt i noen av de foranstående franchisetypene. Grensene er av og til flytende.
Business Format Franchising
Dette er den franchiseformen som vi i Sverige oftest mener når vi snakker om franchising. Business Format Franchising innebærer at franchisen inneholder et helt konsept for å drive en viss form for virksomhet. En definisjon av Business Format Franchising lyder som følger:
Franchising innebærer at noen som eier et forretningskonsept, tilbyr andre mot godtgjørelse å få bruke konseptet til egen forretningsvirksomhet.
På denne hjemmesiden kommer vi fortrinnsvis til å bruke uttrykket franchising når vi mener Business Format Franchising.