Kapittel 20 – Eksempler fra virkeligheten
Som franchisegiver bør man være tydelig i sin informasjon vedrørende franchisekonseptet, og ikke forsøke å skjule opplysninger eller pynte på noe. Vi har tidligere omtalt at det i Sverige finnes en lov som krever at franchisegiver gir fremtidige franchisetagere bestemte opplysninger og hvordan tilsvarende forhold vil kunne løses i Norge. Sentral informasjon som må omtales er konkurranseforbud. I de fleste franchisekonsepter kreves det et forbud mot konkurranse både i avtaleperioden og i ett år etter kontraktsperioden. Dette er et faktum som bør forklares nøye. Bakgrunnen for forbudet mot konkurranse er at franchisetagere som kommer etter en annen i samme distrikt, bør få tid til å etablere seg før den tidligere franchisetageren kommer tilbake under et nytt varemerke. En slik tidsbegrenset frisone er sanksjonert i gruppeunntaket. Også etter at avtale er signert, bør franchisegiveren være klar i sine handlinger. Hva er franchisegivers forpliktelser og hva skal franchisetagerne engasjere seg i? Jo tydeligere man er både i avtale og håndbok, desto lettere vil samarbeidet gå. Som blivende franchisetager bør man finne ut mest mulig om franchisekonseptet samt gjøre mer enn bare å lese informasjonen og lytte til franchisegiver. Man bør tenke mer som en boligkjøper. Det er ikke nok bare å lese husannonsen og meglerens prospekt eller titte rundt i huset. Mange engasjerer en uavhengig takstmann, som undersøker alt fra grunnen og opp til loftet for å finne alt det tvilsomme som eventuelt kan innebære trøbbel i fremtiden. Siden det forhåpentligvis skal gjøres en langvarig og lønnsom investering for fremtiden, må man innlede med en grundig undersøkelse.
Som franchisetager bør du være konstruktiv og hele tiden tenke på «teamet» fremfor å kritisere, slik at endringer kan skje til alles beste. Kritikk som skaper splid, bryter ned konseptet snarere enn å bygge noe for fremtiden. I dette kapitlet tar vi for oss noen eksempler fra virkeligheten, for å vise hva man bør eller ikke bør gjøre i et franchisesystem. For å anonymisere de involverte parter omskriver vi omstendighetene noe.
- Hjem
- Tjenester
- European Award
- Food & Beverage Team
- Spesialister
- Hva er franchise?
- Bøkene våre om franchising
- Franchiseguiden
- Forfatternes forord
- Kapittel 1 – Hva er franchise?
- Kapittel 2 – Franchise er større enn man skulle tro
- Kapittel 3 – Er forretningskonseptet egnet for franchise?
- Kapittel 4 – Blir det lønnsomt?
- Kapittel 5 – Hvordan man begynner – franchiseprosjektet
- Kapittel 6 – Franchiseprospektet
- Kapittel 7 – Varemerket
- Kapittel 8 – Arbeidsfordeling mellom franchisegiver og franchisetager
- Kapittel 9 – Markedsinndeling
- Kapittel 10 – Franchiseavgiften
- Kapittel 11 – Avgift til felles markedsføring og aktiviteter
- Kapittel 12 – Betalingsrutiner – et viktig håndverk
- Kapittel 13 – Finansiering av franchisetagere
- Kapittel 14 – Drift av franchisekjede
- Kapittel 15 – Rettslige reguleringer av franchise
- Kapittel 16 – Franchisegivers opplysningsplikt – franchiseloven
- Kapittel 17 – Rettigheter og plikter
- Kapittel 18 – Franchiseavtalen
- Innledning
- Rettigheter
- Plikter for franchisegiveren
- Plikter for franchisetageren
- Fellesforpliktelser
- Forholdet til tredjepart
- Felles identitet
- Konfidensiell håndbok og informasjon
- Utvikling
- Markedsføring
- Økonomi og administrasjon
- Avgifter
- Overføring av rettigheter
- Avtalens førtidige opphør
- Regler etter at avtalen har opphørt
- Tolkningsdata
- Avtaletid
- Tvisteløsning
- Avslutning
- Vedlegg
- Kapitel 19 – Håndboken
- Kapittel 20 – Eksempler fra virkeligheten
- Kapittel 21 – Rekruttering og etablering
- Kapittel 22 – Tillitskapital og evnen til å kontrollere
- Epilog
- Bilag
- Vedlegg 1 – FRANCHISE – Valg av organiseringsform
- Vedlegg 2 – Suksess i retail – våre erfaringer
- Kjøp boken
- Franchiseguiden
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Nettstedskart
- Bekreftelse: Bestill boken
- Bekreftelse: Kontakt oss
- Bekreftelse: Kontakt spesialist
- Bekreftelse: Last ned filer
- Bekreftelse: Registrering til arrangement
- Franchisepodden i Norge
- Episode 1 – Elkjøp Nordic
- Episode 2 – Slettvoll
- Episode 3 – Deli de Luca
- Episode 4 – Specsavers
- Episode 5 – Franchiserelasjoner del 1 – introduksjon og om ledelse
- Episode 6 – Franchiserelasjoner del 2 – gledesfasen
- Episode 7 – Franchiserelasjoner del 3 – avgiftsfasen
- Episode 8 – Franchiserelasjoner del 4 – megfasen
- Episode 9 – Franchiserelasjoner del 5 – slippe fri fasen
- Episode 10 – Franchiserelasjoner del 6 – forstå fasen
- Episode 11 – Franchiserelasjoner del 7 – vi fasen
- Episode 12 – Big Bite
- Episode 13 – Finansiering av franchisetakere
- Episode 14 – Peppes Pizza
- Episode 15 – Rekruttering av franchisetakere – Cappa
- Episode 16 – Elon
- Episode 17 – Kvik
- Episode 18 – Er franchiseavtaler Husmannskontrakter?
- Episode 19 – Etableringsstrategi
- Episode 20 – Franchisetaker Henrik Bjønnes i Elkjøp
- Episode 21 – Oche Dart Club
- Episode 22 – Trening og opplæring i franchisekjeder
- Episode 23 – Selvutvikling – forutsetning for franchiseledelse
- Episode 24 – Franchisetaker Hanne Them-Enger i Specsavers
- Episode 25 – Prof. Arnulf fra BI – om internasjonal ledelse og franchiseledelse
- Episode 26 – Utarbeidelse av franchiseavtaler
- Episode 27 – Sunkost
- Episode 28 – Økonomistyring i franchisesystemer
- Episode 29 – Endringsledelse
- Episode 30 – Verdivurdering av franchisekonsepter
- Episode 31 – Kvalitetssikring av franchisekjeder
- Episode 32 -Partyland
- Episode 33 – If Forsikringssenter
- Episode 34 – Europris
- Episode 35 – Innkjøp i franchisekjeder
- Episode 36 – Finansiering i franchisekjeder
- Episode 37 – Fargerike
- Episode 38 – Dominos Pizza
- Episode 39 – Sunkost – Årets Franchisekjede
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Kurser & Seminarier – Mallinnehåll