2. april 2025 i Oslo

Trange tider? Hvordan utvikle og opprettholde god franchisedrift

Den viktigste franchisebegivenheten i 2025!

Noen av de største franchiseaktørene i Norge og Sverige deler sine erfaringer med håndtering og utvikling av franchisemodellen i trange tider.

PÅMELDING

NÅR

2.april 2025 kl. 09.00 - 16.00

HVOR

Hovedorganisasjonen Virke, Henrik Ibsensgate 90 i Oslo

PRISER

Pris for medlemmer av Virke og Franchiseforeningen: 1 600 kroner
Pris for ikke-medlemmer: 2 400 kroner

Les mer

Franchisekonferansen 2025 – Trange tider? Hvordan utvikle og opprettholde god franchisedrift

6 tim. Årets franchisebegivenhet i 2025. En kunnskapsdag der Norges fremste franchisekjeder og rådgivere innen franchising deler sine erfaringer om god franchisedrift.

  • Reitan Retail

    Kårstein Eidem Løvaas
    Leder næringspolitikk

    Hvordan vi driver god franchisedrift

    Kårstein tar for seg Reitan sin vellykkede franchisestrategi og gjennomgår hva som er de grunnleggende kriteriene for hvorfor den er så suksessrik. Her kan man ta med seg mye lærdom!

  • Norgeshus

    Dag Runar Båtvik
    Adm. dir.

    Norgeshus – Franchise i byggebransjen og vår ekspansjon til Island

    Norgeshus er en landsdekkende kjede med fokus på ferdighus. De har ca. 150 franchisetakere og jobber også med ekspasjon til utlandet. Dag Runar har bygget opp og ledet kjeden i 35 år og deler mye av sin erfaring med franchisedrift.

  • Pincho Nation

    Patrik Back
    Group CEO

    Følg et unikt svensk konsept inn i det norske markedet

    Den unike svenske resturantkjeden har hatt en eksplosiv vekst i Sverige og er nå for alvor i ferd med å innta Norge. Dog måtte de ta inn over seg at Norge og Sverige har sine forskjeller. Patrik deler med oss hvilke læringer har tatt med seg under etableringen.

  • STI/Azets

    Øyvind Adreassen
    Retail manager

    Jakob Matthiasen
    Leder kjedeleveranser

    Franchisestyring gjennom nøkkeltall

    ST1/Shell og Azets har et  unikt og tett samarbeide når det gjelder bruk at nøkkeltall for å hjelpe sine franchisetakere og egeneide å drifte så godt som mulig. Lær av Øyvind og Jakob om hvordan de jobber med KPIer internt i St1/Shell og ikke minst ut mot franchiseapparatet.

  • Intersport

    Andre Pedersen
    Kjedeleder

    Franchise og egeneid i felleskap

    Sportsbransjen har vært igjennom  vanskelig år, med mye restrukturering og konsept-tilpasninger. Intersport har en konseptro modell med en blanding av franchisedrift og egeneid. Hør Andre fortelle om kjernen i dette konseptet.

  • Specsavers/Asker produkt

    Britt Villa
    Daglig leder

    Bærekraft og lønnsomhet i praksis

    Specsavers har en aktiv og høyst reell bærekraftsstrategi gjennom samarbeide med Asker Produkt. Lær av Britt og Nina hvordan de drifter sin bærekraftstrategi i praksis.

  • Lilleby/Fresh

    Jan Lilleby
    Strategic communications

    Bygging av merkevaren gjennom PR

    Bygging av en kjedes merkevare har 2 dimensjoner, tradisjonell marketing og ikke minst etablering av et solid renomme. Dette krever både kort- og langsiktig jobbing med PR og kommunikasjon. Begge elementer er like viktige. Hvordan du bygger dette, forteller Jan deg om.

  • Norges Franchisefor.

    Sven Hars
    Styreleder

    Styrearbeid i franchisekjeder

    En god del franchisekjeder  er ikke bevisste nok med  hvilken kompetanse de har i sitt styre. Det skal tas beslutninger som innebærer risiko. Har eierne en styresammensetning som kan gi godt nok beslutningsfundament for bedriftstrategien? Og hvilken påvirkning har dette på selskapsverdien?

    Sven gjennomgår hvilke kriterier som er relevant for en styresammensetning i franchisekjeder.

  • Virke

    Ellen Stafne Western
    Seniorrådgiver analyse

    Franchiseundersøkelsen 2025

    Årets nye franchiseundersøkelse gir deg innsikt i de siste års utvikling innen franchising og konserneide enheter for utvalgte bransjer samt hvilke utviklingstrekk som er relevante.

Show the complete program Minimize the program

Foredragsholdere

Sven Hars
Managing partner i FranchiseArkitekt og styreleder i Norges Franchiseforening

Han har mange års erfaring fra amerikanske kjeder som Esso, McDonald´s og Burger King.

Nina Kleppe
Country Director, Specsavers

Nina har en spennende og solid bakgrunn fra store kjeder som Vinmonopolet, Shell/7-11, Nikita, Reitan Convenience og 4 år i Specsavers.

Kårstein Eidem Løvaas
Leder næringslivspolitikk, Reitan Retail

Kårstein har en lang politisk karriere som stortingsrepresentant og medlem av næringskomiteen og har jobbet med bl.a. myndighetskontakt for Reitan Convenience i over 5 år.

Marianne Bjarstad
Bransjedirektør Servicehandel
/Bransjeleder Faghandel, Virke

Marianne har en lang erfaring fra kjededrift, en rekke styreverv, CEO i Bik Bok og lang erfaring som forretningsrådgiver.

 

Ellen Stafne Western
Seniorrådgiver analyse, Virke

Dag Runar Båtvik
Adm. dir, Norgeshus AS

Har ledet det familieeide selskapet Norgeshus i 34 år og bygget opp Norges største kjede innen ferdigbygg, basert på franchisemodellen.

Britt Villa
Daglig leder, Asker produkt AS

Britt har ledet Asker Produkt i 11 år. Bedriften tilbyr arbeid for mennesker som har behov for tilrettelegging og vil jobbe med produksjon av mat, kaker eller skilt/tre produksjon.

Jan Lilleby
Daglig leder, Lilleby/Frisch

Erfaren journalist og mangeårig leder av kommunikasjonsbyrået Lilleby/Frisch.

Øyvind Andreassen
Retail manager, St 1

Øyvind har mange års er faring både fra Coop og Shell i Norge. Er nå leder for Shell-stasjonene i Norge.

Jakob Mathiassen
Leder kjedeleveranser, Azets

Jakob har lang erfaring fra økonomistyring og strukturering av økonomiplattformer inn mot større kjeder.

Andre Pedersen
Kjedeleder, Intersport

Andre har lang erfaring fra sportsbransjen gjennom Gresvig og Intersport og vært ansvarlig for restrukturering av sportskjeden.

Kontakt oss