-
Reitan Retail
Kårstein Eidem Løvaas
Leder næringspolitikk
Hvordan vi driver god franchisedrift
Kårstein tar for seg Reitan sin vellykkede franchisestrategi og gjennomgår hva som er de grunnleggende kriteriene for hvorfor den er så suksessrik. Her kan man ta med seg mye lærdom!
-
Norgeshus
Dag Runar Båtvik
Adm. dir.
Norgeshus – Franchise i byggebransjen og vår ekspansjon til Island
Norgeshus er en landsdekkende kjede med fokus på ferdighus. De har ca. 150 franchisetakere og jobber også med ekspasjon til utlandet. Dag Runar har bygget opp og ledet kjeden i 35 år og deler mye av sin erfaring med franchisedrift.
-
Pincho Nation
Patrik Back
Group CEO
Følg et unikt svensk konsept inn i det norske markedet
Den unike svenske resturantkjeden har hatt en eksplosiv vekst i Sverige og er nå for alvor i ferd med å innta Norge. Dog måtte de ta inn over seg at Norge og Sverige har sine forskjeller. Patrik deler med oss hvilke læringer har tatt med seg under etableringen.
-
STI/Azets
Øyvind Adreassen
Retail manager
Jakob Matthiasen
Leder kjedeleveranser
Franchisestyring gjennom nøkkeltall
ST1/Shell og Azets har et unikt og tett samarbeide når det gjelder bruk at nøkkeltall for å hjelpe sine franchisetakere og egeneide å drifte så godt som mulig. Lær av Øyvind og Jakob om hvordan de jobber med KPIer internt i St1/Shell og ikke minst ut mot franchiseapparatet.
-
Intersport
Andre Pedersen
Kjedeleder
Franchise og egeneid i felleskap
Sportsbransjen har vært igjennom vanskelig år, med mye restrukturering og konsept-tilpasninger. Intersport har en konseptro modell med en blanding av franchisedrift og egeneid. Hør Andre fortelle om kjernen i dette konseptet.
-
Specsavers/Asker produkt
Britt Villa
Daglig leder
Bærekraft og lønnsomhet i praksis
Specsavers har en aktiv og høyst reell bærekraftsstrategi gjennom samarbeide med Asker Produkt. Lær av Britt og Nina hvordan de drifter sin bærekraftstrategi i praksis.
-
Lilleby/Fresh
Jan Lilleby
Strategic communications
Bygging av merkevaren gjennom PR
Bygging av en kjedes merkevare har 2 dimensjoner, tradisjonell marketing og ikke minst etablering av et solid renomme. Dette krever både kort- og langsiktig jobbing med PR og kommunikasjon. Begge elementer er like viktige. Hvordan du bygger dette, forteller Jan deg om.
-
Norges Franchisefor.
Sven Hars
Styreleder
Styrearbeid i franchisekjeder
En god del franchisekjeder er ikke bevisste nok med hvilken kompetanse de har i sitt styre. Det skal tas beslutninger som innebærer risiko. Har eierne en styresammensetning som kan gi godt nok beslutningsfundament for bedriftstrategien? Og hvilken påvirkning har dette på selskapsverdien?
Sven gjennomgår hvilke kriterier som er relevant for en styresammensetning i franchisekjeder.
-
Virke
Ellen Stafne Western
Seniorrådgiver analyse
Franchiseundersøkelsen 2025
Årets nye franchiseundersøkelse gir deg innsikt i de siste års utvikling innen franchising og konserneide enheter for utvalgte bransjer samt hvilke utviklingstrekk som er relevante.