Kapittel 18 – Franchiseavtalen
Det er ulike avtaletyper som er aktuelle i ulike faser av en franchise:
- pilotavtaler
- clusteravtaler
- dual branding/kombinasjonsfranchise
- utviklingsavtaler
- master franchise
- sub-franchise.
Vi har på ulike steder kommentert de ulike avtalene, men konsentrerer fremstillingen om franchiseavtalen mellom franchisegiver og franchisetager.
Avtalen må balanseres slik at begge parter føler at den er rettferdig. Dessverre har ikke dette alltid vært tilfelle innenfor franchise. Vi er derfor nødt til å leve med noen påstander om at franchiseavtalen er en «slavekontrakt». Hvordan kan man da begrense slike utsagn? Jo, først og fremst kan man utføre en enkel test av avtalen ved å bytte ut ordene «franchisegiver» og «franchisetager» med ordet «parter» alle steder. Der hvor det viser seg at man kan gjøre en bestemmelse gjensidig, vil det ofte være en god idé å gjøre dét – for eksempel bør en taushetserklæring binde begge parter, ikke bare den ene. Alle betingelser kan derimot ikke være felles. Det er for eksempel franchisegiverens plikt å utvikle konseptet og tilby franchisetageren opplæring, mens det er franchisetagerens plikt å følge utviklingen og delta i opplæringen.
Franchiseavtaler er vanligvis ganske omfattende og litt ordrike. I stedet for å følge den norske tradisjonen for utarbeidelse av avtaler og begrense avtalen til et absolutt minimum, ser man innenfor praktisk franchiserett gjerne avtaler av mer anglo-amerikansk karakter, der bestemmelser begrunnes og forklares direkte i avtalen. Tanken er at en franchisetager ikke skal måtte være utdannet jurist for å forstå hva han eller hun skriver under på. Avtalen skal omfatte alle rettigheter og plikter, selv om det allerede fremgår av gjeldende lov. Avtaleteksten må også være enkel og klar, med andre ord ikke skrevet altfor «juridisk», men på en måte som vanlige mennesker kan forstå.
I de senere år har franchiseavtalers innhold i Sverige blitt mer standardisert, da de fleste franchisesystemer følger Sjekkliste for franchiseavtalen (se vedlegg), som er publisert på Svenska Franchiseföreningens hjemmeside. Dette kapitlet gjennomgår sjekklisten og forklarer hvorfor hvert av punktene bør inkluderes i franchiseavtalen. Norge har dessverre fortsatt ingen franchiseforening, men norsk avtalepraksis der erfarne advokater innen franchise har medvirket, er ikke påfallende annerledes, og vi ser derfor nytten av å fremstille den svenske sjekklisten.
- Hjem
- Tjenester
- European Award
- Food & Beverage Team
- Spesialister
- Hva er franchise?
- Bøkene våre om franchising
- Franchiseguiden
- Forfatternes forord
- Kapittel 1 – Hva er franchise?
- Kapittel 2 – Franchise er større enn man skulle tro
- Kapittel 3 – Er forretningskonseptet egnet for franchise?
- Kapittel 4 – Blir det lønnsomt?
- Kapittel 5 – Hvordan man begynner – franchiseprosjektet
- Kapittel 6 – Franchiseprospektet
- Kapittel 7 – Varemerket
- Kapittel 8 – Arbeidsfordeling mellom franchisegiver og franchisetager
- Kapittel 9 – Markedsinndeling
- Kapittel 10 – Franchiseavgiften
- Kapittel 11 – Avgift til felles markedsføring og aktiviteter
- Kapittel 12 – Betalingsrutiner – et viktig håndverk
- Kapittel 13 – Finansiering av franchisetagere
- Kapittel 14 – Drift av franchisekjede
- Kapittel 15 – Rettslige reguleringer av franchise
- Kapittel 16 – Franchisegivers opplysningsplikt – franchiseloven
- Kapittel 17 – Rettigheter og plikter
- Kapittel 18 – Franchiseavtalen
- Innledning
- Rettigheter
- Plikter for franchisegiveren
- Plikter for franchisetageren
- Fellesforpliktelser
- Forholdet til tredjepart
- Felles identitet
- Konfidensiell håndbok og informasjon
- Utvikling
- Markedsføring
- Økonomi og administrasjon
- Avgifter
- Overføring av rettigheter
- Avtalens førtidige opphør
- Regler etter at avtalen har opphørt
- Tolkningsdata
- Avtaletid
- Tvisteløsning
- Avslutning
- Vedlegg
- Kapitel 19 – Håndboken
- Kapittel 20 – Eksempler fra virkeligheten
- Kapittel 21 – Rekruttering og etablering
- Kapittel 22 – Tillitskapital og evnen til å kontrollere
- Epilog
- Bilag
- Vedlegg 1 – FRANCHISE – Valg av organiseringsform
- Vedlegg 2 – Suksess i retail – våre erfaringer
- Kjøp boken
- Franchiseguiden
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Nettstedskart
- Bekreftelse: Bestill boken
- Bekreftelse: Kontakt oss
- Bekreftelse: Kontakt spesialist
- Bekreftelse: Last ned filer
- Bekreftelse: Registrering til arrangement
- Franchisepodden i Norge
- Episode 1 – Elkjøp Nordic
- Episode 2 – Slettvoll
- Episode 3 – Deli de Luca
- Episode 4 – Specsavers
- Episode 5 – Franchiserelasjoner del 1 – introduksjon og om ledelse
- Episode 6 – Franchiserelasjoner del 2 – gledesfasen
- Episode 7 – Franchiserelasjoner del 3 – avgiftsfasen
- Episode 8 – Franchiserelasjoner del 4 – megfasen
- Episode 9 – Franchiserelasjoner del 5 – slippe fri fasen
- Episode 10 – Franchiserelasjoner del 6 – forstå fasen
- Episode 11 – Franchiserelasjoner del 7 – vi fasen
- Episode 12 – Big Bite
- Episode 13 – Finansiering av franchisetakere
- Episode 14 – Peppes Pizza
- Episode 15 – Rekruttering av franchisetakere – Cappa
- Episode 16 – Elon
- Episode 17 – Kvik
- Episode 18 – Er franchiseavtaler Husmannskontrakter?
- Episode 19 – Etableringsstrategi
- Episode 20 – Franchisetaker Henrik Bjønnes i Elkjøp
- Episode 21 – Oche Dart Club
- Episode 22 – Trening og opplæring i franchisekjeder
- Episode 23 – Selvutvikling – forutsetning for franchiseledelse
- Episode 24 – Franchisetaker Hanne Them-Enger i Specsavers
- Episode 25 – Prof. Arnulf fra BI – om internasjonal ledelse og franchiseledelse
- Episode 26 – Utarbeidelse av franchiseavtaler
- Episode 27 – Sunkost
- Episode 28 – Økonomistyring i franchisesystemer
- Episode 29 – Endringsledelse
- Episode 30 – Verdivurdering av franchisekonsepter
- Episode 31 – Kvalitetssikring av franchisekjeder
- Episode 32 -Partyland
- Episode 33 – If Forsikringssenter
- Episode 34 – Europris
- Episode 35 – Innkjøp i franchisekjeder
- Episode 36 – Finansiering i franchisekjeder
- Episode 37 – Fargerike
- Episode 38 – Dominos Pizza
- Episode 39 – Sunkost – Årets Franchisekjede
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Kurser & Seminarier – Mallinnehåll