Food & Beverage Retailrapporten 2019

I USA spiser over 50 % av befolkningen måltider utenfor hjemmet. Her i Skandinavia fortæres ca 30 % av all mat utenfor hjemmet. Det forventes at dette tallet skal øke men med mange nye etableringer er konkurransen hard. Så hva kjennetegner de som overlever og er «rigget» for fremtiden?

Her i Norge og Skandinavia tyder alt på at den aller største trenden fra 2018 vil forsterke seg i årene som kommer. Nemlig at vi vil spise mer av mat som ikke inneholder kjøtt.
Ordet fleksitarianer ble bedre kjent i 2018, da flere og flere av oss nordmenn valgte å ha kjøttfrie dager på ukes meny. Blant annet så har vegetarburgeren hatt en voldsom stigning i popularitet.
Vegetarburger som smaker som kjøtt.
Supermarkedene melder om en dobling av salget av vegetarburgere så langt ut i 2019, sammenlignet med fjoråret. Fremover vil vi se et stadig større utvalg av vegetarburgere, men også vegetarpølser vil etter hvert ta over nordmenns spisevaner. Svenske Max Hamburger opplever at i flere av deres restauranter, står vegetarburgere for ca 40 % av matomsetningen. Min spådom er at plantebasert mat er starten på en revolusjon og at vi i fremtiden vil se en sterk nedgang i kjøttforbruket som en følge av dette.

Hver innbygger i Norge kaster i gjennomsnitt ca. 42 kg spiselig mat i løpet av et år. Det er mye mat som med litt bedre planlegging kunne vært brukt til matlaging. Å kaste spiselig mat er hverken miljøvennlig, klimavennlig eller besparende. Vi vil derfor se tiltak som bedre planlegging, «restedager» og ikke minst mer fokus på riktige porsjoner med mat som skal føre til redusert matsvinn. Originalitet blir viktig fremover.
Vi fortsetter å glede oss over Street food som er den nye tapasen. «Street food» er et samlebegrep for småretter fra alle verdenshjørner og her er det fortsatt uendelig med uoppdagede retter. Små retter fra alle verdenshjørner som kjøpes fra foodtrucks, boder eller uformelle restauranter. Mexicanske, indiske, asiatiske retter og «crossover» matretter har allerede vært i fokus en stund. Asiatisk mat fortsetter med sin popularitet, men vi vil se at Filippinsk mat blir mer og mer populært.
Trenden fra 2018 om ren mat uten tilsetningsstoffer vil fortsette å øke også i 2019. Alkoholfritt utvalg på restauranter og barer fortsetter å utvikle seg. Trenden tilsier at det blir stadig mer populært å velge alkoholfrie drinker med f.eks. ingefær og grønn te, eller velge en smoothie med naturlig lavt sukkerinnhold foran de mer usunne alternativene.
Man kommer i større grad se restauranter «gå sine egne veier» og skape noe nytt og genuint. Det kommer til å bli mer trendy å ikke være trendy. På restauranter skal vi nå ha enkel mat, visuelt godt fremstilt slik at den passer til Instagram og Snapchat fordi vi er fortsatt opptatt av å dele det perfekte måltidet i sosiale medier.

Dine eksperter på franchise i Norden

FranchiseArkitektene er spesialister på alle felt tilknyttet franchise. Vår forretningsidé er å tilby den beste kompetansen innenfor områdene der franchiseforetak har viktige behov.

Les mer
Kontakt oss