Innledning
Allerede i begynnelsen av en avtale bør man spesifisere hvem avtalepartene er. Disse bør identifiseres på en sikker måte. Den mest varige måten å identifisere et individ på er å skrive inn vedkommendes fødsels- og personnummer, og for et selskap gjelder tilsvarende med selskapets organisasjonsnummer. Både firmanavn og adresse kan enkelt endres med tiden, men organisasjonsnummeret består. Det er selvsagt intet i veien for at både et selskap og en privatperson er avtaleparter sammen, og i praksis vil dette ofte være hovedaksjonær og/eller daglig leder i franchisetagerselskapet. Hensikten er selvsagt å sikre at franchisegivers konsept etterleves.
I innledningen bør man også forklare hva formålet med samarbeidet er, samt forutsetningene for hver av de respektive parter. Dette vil også være nyttig som en fortolkningsfaktor ved en eventuell senere tvist mellom partene. Det er også nyttig å forklare hvorfor samarbeidet skjer på franchisebasis. Det bør tydeliggjøres at franchisegiveren er den som skal styre saker som vedrører stordrift – som opplæring og markedsføring – og at franchise-tageren skal ha muligheten til å konsentrere seg om direktesalg fra sin lokale enhet, uten å måtte bruke tid på for eksempel markedsanalyse.