Kapittel 16 – Franchisegivers opplysningsplikt – franchiseloven
Fra 2006 har Sverige hatt en spesifikk lov om franchise som kalles lov (2006:484) om franchisegivers informasjonsplikt – se vedlegg. Dette er en såkalt disclosure-lov, som innebærer at loven pålegger franchisegiver å gi informasjon til blivende franchisetagere før franchiseavtale kan inngås. Franchisegiveren må informere blant annet om de avgifter franchisetager må betale, vilkårene for oppsigelse og hvordan en eventuell tvist vedrørende avtalen skal løses. Dersom franchisegiver ikke gir informasjonen, kan den svenske Markedsdomstolen pålegge franchisegiver å utlevere den. Unnlatelse av å gjøre dette kan medføre straff.
Loven krever også at franchisetager får informasjon i god tid før en franchiseavtale skal signeres. Loven anmoder også om at informasjonen skal gis skriftlig, samt være tydelig og forståelig.
Norge har ingen tilsvarende positiv lovgivning om plikt for en franchisegiver til å gi potensielle franchisetagere forhåndsopplysninger om franchisen og dens medlemmer. For tiden arbeides det heller ikke med dette på lovgiverhold, og trolig må vi se dette som et utslag av at behovet for en slik lov ikke har vist seg stort.39
Det er i Sverige og Belgia et svært lavt antall tvister i skrivende stund om slike forhåndsopplysninger, og i Norge fanges manglende forhåndsopplysninger opp av avtalelovens alminnelige ugyldighetsregler, herunder avtaleloven §§ 33 og 36, supplert med læren om bristende forutsetninger og franchisegivers lojalitetsplikter.40 Tilsvarende synspunkter er herskende i Danmark.41
Å følge den svenske forhåndsopplysningsloven er tilrådelig, idet man da har konkrete momenter å forholde seg til. Disse er i høy grad relevante etter samarbeidets art og kan være en god sikring mot etterfølgende søksmål eller misnøye vedrørende avgitte forhåndsopplysninger om franchisen.
39 I Norge vil domstolene forta slik prøving på fritt grunnlag innenfor partenes påstander, se eksempelvis TOSLO-2001-4297.
40 Se Harald Irgens-Jensen i Bedriftens hemmelighet – og rettighet?, s. 103 flg. med videre henvisninger. Se dessuten Lasse Simonsen i Prekontraktuelt ansvar, særlig s. 187–191 og 386–391.
41 Se Aftaler og mellemmænd 6. utgave av Lennart Lynge Andersen og Palle Bo Madsen, s. 386 flg. Generelt om klargjøringsplikter som langt på vei er i tråd med norsk rett.
- Hjem
- Tjenester
- European Award
- Food & Beverage Team
- Spesialister
- Hva er franchise?
- Bøkene våre om franchising
- Franchiseguiden
- Forfatternes forord
- Kapittel 1 – Hva er franchise?
- Kapittel 2 – Franchise er større enn man skulle tro
- Kapittel 3 – Er forretningskonseptet egnet for franchise?
- Kapittel 4 – Blir det lønnsomt?
- Kapittel 5 – Hvordan man begynner – franchiseprosjektet
- Kapittel 6 – Franchiseprospektet
- Kapittel 7 – Varemerket
- Kapittel 8 – Arbeidsfordeling mellom franchisegiver og franchisetager
- Kapittel 9 – Markedsinndeling
- Kapittel 10 – Franchiseavgiften
- Kapittel 11 – Avgift til felles markedsføring og aktiviteter
- Kapittel 12 – Betalingsrutiner – et viktig håndverk
- Kapittel 13 – Finansiering av franchisetagere
- Kapittel 14 – Drift av franchisekjede
- Kapittel 15 – Rettslige reguleringer av franchise
- Kapittel 16 – Franchisegivers opplysningsplikt – franchiseloven
- Kapittel 17 – Rettigheter og plikter
- Kapittel 18 – Franchiseavtalen
- Innledning
- Rettigheter
- Plikter for franchisegiveren
- Plikter for franchisetageren
- Fellesforpliktelser
- Forholdet til tredjepart
- Felles identitet
- Konfidensiell håndbok og informasjon
- Utvikling
- Markedsføring
- Økonomi og administrasjon
- Avgifter
- Overføring av rettigheter
- Avtalens førtidige opphør
- Regler etter at avtalen har opphørt
- Tolkningsdata
- Avtaletid
- Tvisteløsning
- Avslutning
- Vedlegg
- Kapitel 19 – Håndboken
- Kapittel 20 – Eksempler fra virkeligheten
- Kapittel 21 – Rekruttering og etablering
- Kapittel 22 – Tillitskapital og evnen til å kontrollere
- Epilog
- Bilag
- Vedlegg 1 – FRANCHISE – Valg av organiseringsform
- Vedlegg 2 – Suksess i retail – våre erfaringer
- Kjøp boken
- Franchiseguiden
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Nettstedskart
- Bekreftelse: Bestill boken
- Bekreftelse: Kontakt oss
- Bekreftelse: Kontakt spesialist
- Bekreftelse: Last ned filer
- Bekreftelse: Registrering til arrangement
- Franchisepodden i Norge
- Episode 1 – Elkjøp Nordic
- Episode 2 – Slettvoll
- Episode 3 – Deli de Luca
- Episode 4 – Specsavers
- Episode 5 – Franchiserelasjoner del 1 – introduksjon og om ledelse
- Episode 6 – Franchiserelasjoner del 2 – gledesfasen
- Episode 7 – Franchiserelasjoner del 3 – avgiftsfasen
- Episode 8 – Franchiserelasjoner del 4 – megfasen
- Episode 9 – Franchiserelasjoner del 5 – slippe fri fasen
- Episode 10 – Franchiserelasjoner del 6 – forstå fasen
- Episode 11 – Franchiserelasjoner del 7 – vi fasen
- Episode 12 – Big Bite
- Episode 13 – Finansiering av franchisetakere
- Episode 14 – Peppes Pizza
- Episode 15 – Rekruttering av franchisetakere – Cappa
- Episode 16 – Elon
- Episode 17 – Kvik
- Episode 18 – Er franchiseavtaler Husmannskontrakter?
- Episode 19 – Etableringsstrategi
- Episode 20 – Franchisetaker Henrik Bjønnes i Elkjøp
- Episode 21 – Oche Dart Club
- Episode 22 – Trening og opplæring i franchisekjeder
- Episode 23 – Selvutvikling – forutsetning for franchiseledelse
- Episode 24 – Franchisetaker Hanne Them-Enger i Specsavers
- Episode 25 – Prof. Arnulf fra BI – om internasjonal ledelse og franchiseledelse
- Episode 26 – Utarbeidelse av franchiseavtaler
- Episode 27 – Sunkost
- Episode 28 – Økonomistyring i franchisesystemer
- Episode 29 – Endringsledelse
- Episode 30 – Verdivurdering av franchisekonsepter
- Episode 31 – Kvalitetssikring av franchisekjeder
- Episode 32 -Partyland
- Episode 33 – If Forsikringssenter
- Episode 34 – Europris
- Episode 35 – Innkjøp i franchisekjeder
- Episode 36 – Finansiering i franchisekjeder
- Episode 37 – Fargerike
- Episode 38 – Dominos Pizza
- Episode 39 – Sunkost – Årets Franchisekjede
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Påmelding til arrangementer
- Kurser & Seminarier – Mallinnehåll