Vinn eller forsvinn! Hvordan skape lønnsomhet og vekst i franchisedrift?

FranchiseArkitekt og Hovedorganisasjonen Virke inviterer til Norges største møteplass med fagtema franchise.

Franchisekonferansen 2018 – "Maksimer bunnlinjen med franchise"

07. mars, faglig program fra kl. 09.30– 16.30. 

Ledere fra kjente kjedekonsepter i ulike bransjer deler sin erfaring fra franchisedrift. Møt også ledende fageksperter fra Skandinavia.

Franchisemodellen har hatt en kraftig vekst i Norge de siste tiårene. 

Franchisekonferansen er for deg som lurer på hvordan du skal skape lønnsomhet og vekst. Konferansen er også for etablerte franchisegivere som ønsker påfyll og treffe kollegaer. Du får gode råd og innsikt fra kjeder som Burger King, Sibylla, Elkjøp, Vita, Gulating og Sibylla. 

 

Pris: Kr 2 450,- Påmelding til seminar er bindende.

Dato: Onsdag 07. mars 2018.

Sted: Hovedorganisasjonen Virke, Henrik Ibsens gate 90, inngang 7 etg., Solli Plass.  Se kart >

Tid: 09.30  - 16.30. 

 

Moderatorer: Sven Hars / Bror William Stende 

Påmelding:   REGISTRER DEG HER

Kontakt: info@franchisearkitekt.no

 

Program

  • 09.00

    Registrering og kaffe

  • 09.30

    Velkommen
    v/ Vibeke Hammer Madsen, adm. direktør i Virke

    Hovedutfordringer for franchising i Norge i dag
    Franchising som forretningsmodell i Norge er mest anvendt innen fast food og handelsbransjer. Flere andre bransjer, både retail og tjenesteytende næringer, begynner å se på franchising som en interessant vekstmetode. I den sammenheng er det noen grunnleggende forutsetninger som må være på plass for å lykkes med en lønnsom vekst.  Sven Hars, rådgiver innen franchising for Franchisearkitekt, presenterer hvilke hovedutfordringer som må løses 


    Franchiseanalysen 2018
    For tredje år på rad presenter Virke og Franchisearkitekt Franchiseanalysen 2018. Basert på kildedata fra Virkes Retaildatabase, med nøkkeltall fra over 550 kjeder og en egen spørreundersøkelse til kjedeledere, viser vi kjedenes forventninger for første halvår 2018 innen omsetning bransjeutvikling, salg og driftsresultat, utviklingen i antall ansatte samt tilgang på lån og kreditt. Senior bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal i Virke presenterer hovedkonklusjonene fra undersøkelsen. Alle deltakere vil være de første som mottar Franchiserapporten 2018.


    Vekst og lønnsomhet i franchising
    Burger King i Skandinavia har siden 2014 vært gjennom en kraftig vekst i antall restauranter i Norge, Sverige og Danmark.  I en slik vekstfase utfordres flere sider av kjededriften  som bl.a. driftskvalitet, lederskap, lønnsomhet og bedriftskultur. Hvordan disse utfordringene ble håndtert, er relevant  både eksisterende kjeder og nye som vurderer franchising som forretningsmodell. Rune Sandvik, Administrerende direktør for Burger King i Skandinavia viser hvordan de viktigste forretningselementene ble ivaretatt i denne ambisiøse vekstfasen


    Franchiseledelse
    I 2016 ble samtlige Statoils bensinstasjoner i Nord-Europa omprofilert til Circle K. Å gjennomføre en slik endringsprosess i et franchisesystem krever godt lederskap, god planlegging og god gjennomføring. Særlig overfor de mange franchisetagerne i kjeden, som naturlig nok stilte spørsmål om veien videre under nytt navn.  Her presenteres de viktigste veivalgene for en vellykket konvertering. 


    Franchiseprisen Franny award
    For første gang gjennomfører Franchisearkitekt og  Hovedorganisasjonen Virke kåring av årets franchisekjede i Norge.  En jury, bestående av 7 fagpersoner innen retail og media, har vurdert franchisekjeder i Norge.  Noen av kriteriene som ligger til grunn for vurderingen er økonomisk utvikling, franchisetagernes tilfredshet, evnen til fornyelse og tilpasning til nye rammer samt holdninger til samfunnsansvar, etikk- og miljøspørsmål. Juryformann Frode Finsrud, daglig leder i rekrutteringsselskapet Cappa, presenterer grunnoppsettet for prisen samt de nominerte for Franny Award 2018.

  • 11.30

    Lunsj og mingling (45 min.)

  • 12.15

    Franchisefinansiering – hvordan lykkes med riktig finansiering? 
    Finansiering i forbindelse med vekst er en av næringslivets største utfordringer. Franchising, som en forretningsmodell som prinsipielt skal fremme lønnsomme konsepter, har de samme utfordringene. Likevel foreligger en rekke muligheter for å finansiere en vekst i antall franchisetagere gjennom god strategisk finansieringsplanlegging. Jonas Idestrøm, managing partner og grunnlegger av Franchisearkitekt og rådgiver innen franchising, gjennomgår de viktigste metodene for mulig finansiering av franchisevekst.

    Hvordan har banken spilt en avgjørende rolle for vår suksess?
    Den svenske fast food kjeden Sibylla ble i 2016 kåret til årets franchisekjede i Sverige, og tildelt  franchiseprisen Franny Award.  Sibylla har vært gjennom en sterk vekst de siste årene og VD (administrerende direktør) Joakim Carlsson i Sibylla viser oss hvordan godt strategisk samarbeid innen bankfinansiering gjorde suksessen mulig.

    Hvorfor er ikke norske banker mer på «hugget» med å yte franchisefinansiering? 
    Franchisekonferansen inviterer til paneldebatt omkring vanskelighetene med å få  bankfinansiering av franchiseenheter i Norge.  Representanter fra norske banker vil svare på hvilke vurderingsgrunnlag  de legger til grunn for deres holdninger til franchisefinansiering. Med i panelet er også Max Käll fra Marginalen Bank i Sverige, en aktør som har drevet med franchisefinansiering i en årrekke.  Panelet ledes av Jonas Idestrøm, managing partner og grunnlegger av Franchisearkitekt og rådgiver innen franchising. 

    Franchiseprisen Franny award - kåring av vinneren
    Vinneren av Årets franchisekjede - Franny Award - 2018 offentliggjøres.

  • 13.40

    Pause (20 min)

  • 14.00

    Suksess gjennom franchise
    Elkjøp har hatt en eventyrlig suksess i Norge med bygging av sitt kjedekonsept. Da de skulle starte opp Elgiganten i Sverige, basert på samme formel, møtte de på en rekke utfordringer som er grunnleggende for suksess i franchising. Eirik Jarl Nilssen, Nordic franchise director, Elkjøp Nordic AS, forteller oss  bl. a. om  hvordan utfordringene i Sverige ble håndtert.   

    Best i klassen i vekstfasen
    Gulating har i løpet av kort tid bygget opp en kjede med 30 butikker som selger 200 – 300 forskjellige øltyper.  Rolf Skår, administrerende direktør i Gulating Bryggeri viser hvilke forretningsmessige strategier om lå til grunn for veksten.  

    Vi har tatt kanalkonflikt på alvor 
    Cosmetic Group eide Vita har hatt stor suksess med både sin butikkdrift og ikke minst, suksess på nettet ogen kundeklubb som teller over 940.000 medlemmer.  Administrerende direktør i Cosmetic Group og Vita, Knut Røsjorde viser hvordan de har greid å utvikle suksessrik  flerkanaldistribusjon i samarbeid med butikkdriverne.   

  • 15.30

    Q&A, spørsmål fra salen

  • 15.45

    Oppsummering og avslutning

  • 16.00

    Speed-dating med fagpersoner innen franchising, jus, bankfinansiering, økonomistyring, rekruttering, etableringsbistand, håndbøker og intranettkonsepter

  • 16.30

    Avslutning